6/10/2019 11:15:00 AM

Wojciech Chmielarz, Ryszard Ćwirlej i inni "Rewers"

Autorzy: Wojciech Chmielarz, Ryszard Ćwirlej, Gaja Grzegorzewska, Marta Guzowska, Joanna Jodełka, Robert Małecki, Marta Mizuro, Remigiusz Mróz, Joanna Opiat-Bojarska, Małgorzata Sobieszczańska, Marcin Wronski
Tytuł: "Rewers"
Wydawnictwo: Czwarta Strona 
Rok wydania: 2016
Liczba stron: 540

"Rewers" to zbiór opowiadań kryminalnych polskich autorów. Jedenastu pisarzy dostarczyło do niego teksty, które ukazują nieznane oblicza polskich miejscowości. Ich ciemniejszą stronę. Jak to zwykle w przypadku antologii bywa, poszczególne opowiadania prezentują bardzo różny poziom - niektóre wzbudzają podziw czytelnika, o innych zapomina się szybko po zakończeniu lektury. Mimo wszystko cały zbiór podobał mi się, a jego lektura była dla mnie niezwykle interesująca. Również z tego względu, że było to moje pierwsze spotkanie z każdym z publikujących w nim pisarzy (tak, nawet z Remigiuszem Mrozem!).

Antologię rozpoczyna bardzo dobry tekst Wojciecha Chmielarza, zatytułowany "Babcia Wiśniewska". To wciągająca opowieść o sympatycznej starszej pani sprzedającej narkotyki (czy muszę kogoś dodatkowo zachęcać do lektury?)
Podobały mi się również teksty Ryszarda Ćwirleja i Marcina Wrońskiego. Obaj autorzy zaserwowali czytelnikom powrót do czasów PRL-u, ich opowiadania miały świetny klimat i naprawdę przykuły moją uwagę. 
Trochę obawiałam się tekstu Mroza (jestem dosyć sceptycznie nastawiona do tego autora), ale muszę przyznać że nieźle bawiłam się podczas lektury. 


Najmniej podobały mi się "Niedzielne popołudnia" Gai Grzegorzewskiej. Wydaje się, że to opowiadanie najmniej pasuje do całego zbioru i zdecydowanie wyróżnia się odmiennym pomysłem na fabułę i całkowicie innym klimatem. Przez to nie zyskało mojego uznania, ale to nie znaczy, że nie spodoba się innym czytelnikom.
Nie przypadły mi też do gustu teksty Joanny Jodełki oraz Marty Guzowskiej. 

Z pewnością miłośnicy polskich kryminałów natrafią w tej antologii na teksty swoich ulubionych autorów oraz spotkają się z kilkoma znanymi im już bohaterami. Dla mnie lektura była czymś całkowicie nowym, ponieważ do tej pory sięgałam raczej po kryminały zagranicznych pisarzy. Teraz chciałabym to nieco zmienić, tym bardziej że przede mną jeszcze wiele dobrych tekstów do odkrycia. A po lekturze "Rewersu" zrobiłam sobie listę kilku książek, po które teraz chciałabym sięgnąć, gdyż opowiadania autorów takich jak Wojciech Chmielarz, Ryszard Ćwirlej czy Marcin Wroński sprawiły, że mam teraz apetyt na więcej (a także na inną, podobną antologię - "Zabójczy pocisk")

Moja ocena: 4/6
____________________________
Źródło zdjęcia: https://unsplash.com/photos/oEZqgfMYjW8

6 komentarzy:

  1. Mój narzeczony właśnie czyta ten tytuł i czekam na jego opinię. 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam takie zaległości z polskimi kryminałami, że nawet nie będę się przyznawać. Może właśnie taka antologia to dobry pomysł, żeby "liznąć" ich twórczości i przekonać się, czyja może najbardziej przypaść do gustu. Też nie czytałam nic Mroza :P

    OdpowiedzUsuń
  3. Lubię kryminały, dlatego też z przyjemnością zapisuję na listę i w wolnym czasie się za nią rozejrzę.
    Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Też uważam jak Dominika, że takie zbiorki to dobra okazja do poznania nieco stylu poszczególnych autorów :) Nie znam praktycznie współczesnych pisarzy z Polski, dotyczy to zarówno obyczajówek, jak i każdej innej tematyki. Czytałabym :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja kryminały lubię, więc czemu nie?!:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Po książki Pana Chmielarza sięgam w ciemno, dlatego myślę, że podczas następnej wizycie w księgarni na pewno wybiorę ten zbiór opowiadań.
    http://f4t.pl/

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za wszystkie komentarze, szczególnie krytyczne. Odpowiadam na nie, oczywiście jeżeli mam coś do powiedzenia na dany temat;)

Copyright © 2016 Miros de carti. Blog o książkach , Blogger